Gezonde kokosrotsjes

Feestje in het vooruitzicht? Een tea-party? Of gewoon zin in een gezond tussendoortje?
Bij deze probeerden wij bij Tefête een “gezonde” versie van kokoskoekjes uit. Een versie waarbij we geen schuldgevoel moeten hebben achteraf! Leuk toch?
Ik kwam dit recept tegen op internet. Omdat ik zelf geen suiker mag eten, vond ik het een uitdaging om dit recept eens uit te proberen. Ook beloofde men dat dit een super-gemakkelijk receptje was.
Deze kokosrotsjes bevatten geen suiker. Ideaal voor mensen met diabetes of wie graag voor een gezonder alternatief gaat. Natuurlijk is het ook mogelijk om een versie te maken met suiker. Maar hierover lees je meer bij de ingrediënten. Mijn bakkers-handen kriebelen al om er aan te beginnen…
Laten we het proberen! Aan de slag!

Ingrediënten 

Gezonde kokosrotsjes

Wat hebben we nodig?

  • 2 gram Stevia of 10 gram Tagatesse (wie liever wel suiker eet: 20 gram gewone fijne suiker)
  • 75 gram geraspte kokos
  • 2 eiwitten
  • Fondantchocolade (hoeveelheid naar eigen smaak)

Met deze hoeveelheden kon ik ongeveer 9 rotsjes van gemiddelde grootte maken.
Wie dus graag de gewone versie maakt, gebruikt dus best gewone suiker.

Stap 1 

verwarm de oven voor op 180 graden.
Je zet best ook al een bakplaat klaar met wat bakpapier.

Stap 2

Doe de 2 eiwitten in een vet-vrije kom. Voeg daarbij de tagatesse, stevia of gewone suiker.
Daarna klop je alles samen tot het eiwit helemaal hard is geworden.
Testje? Durf jij de kom boven je hoofd houden? Stuur ons gerust jouw gewaagde foto met eiwit boven je hoofd :-p

Stap 3

Tijd voor de volgende stap! Voeg de kokosschilfers toe aan het eiwitmengsel.
Ik heb ondervonden dat je best een spatel kan gebruiken. Meng van boven naar onderen zodat je het eiwit niet laat inzakken. Zo blijft alles lekker luchtig.

Stap 3

Maak op de bakplaat “rotsjes” met het mengsel.
Je kan ook platte vormpjes maken. Aan jou de keuze!
De vorm speelt geen grote rol. Zit er niet mee in als de vorm niet perfect is.. it’s homemade <3

Steek daarna de rotsjes in de oven (voorverwarmd op 180 graden) voor 15 min.
Ik kan je garanderen dat het hele huis super lekker gaat ruiken!

Als de rotsjes goudbruin geworden zijn, zijn ze klaar.

Stap 4

Smelt de chocolade in de microgolfoven of au-bain-marie.
Ik koos voor fondant-chocolade. Deze chocolade bevat het minste suiker en is het “gezondste”.

Giet daarna met een lepel de chocolade over de rotsjes.
Voor de echte chocoladefans: je kan ook de rotsjes onderdompelen in de chocolade zodat ze helemaal bedekt zijn.

Daarna gaan de lekkere koekjes nog even de koelkast in om de chocolade te laten hard worden.

en dan.. HET RESULTAAT:

Gezonde kokosrotsjes

Hmmm!! Heerlijke kokosrotsjes zonder suiker..
Ik moet toegeven, het was echt een gemakkelijk recept.
Het “deeg” maken nam amper 5 min. in beslag. Daarna nog 15 min. in de oven en even afkoelen.
In een mum van tijd was ik klaar.. en nog een pluspuntje.. er was weinig afwas! 😉

Smakelijk!

liefs,

Tefête